Opiskelijat

OPISKELIJAT JA HEIDÄN TOIMINTANSA KYMPPIPAIKASSA

Vuodesta 2006 olemme saaneet eri alojen harjoittelijoita täydentämään opintojaan suomalaisista oppilaitoksista tänne Aurinkorannikolle ja yhdistykseemme. Samalla myös piristämään meitä jo suurimmaksi osaksi eläkkeelläolevia - lisäksi näin itse saamme nykypäivän tietoutta ja taitoa käytännössä.

Seuraavassa osa-alueita - sosiaalinen vuorovaikutus, hyvinvoinnin tukeminen, ravintotietous ja ruoan valmistus sekä espanjalainen kulttuuri, palvelut ja ulkosuomalaisuus - joissa opiskelijat tulevat vaikuttamaan harjoittelujaksoillaan.

Kymppipaikan omassa toiminnassa opiskelijat

• avustavat tapahtumien järjestelyissä, kuten kattaukset, ohjelmat ja tilojen koristelut
  • osallistuvat karaoke-, tanssi-iltojen toimintaan
  • vetovastuu liikuntapiireissä, kuten vesijumpassa, sisä- ja ulkoliikunnassa
  • järjestävät toimintaa jäsenistölle, esim. pitävät ATK-kursseja
  • suorittavat terveysmittauksia, pitävät terveys/turvallisuusluentoja
  • jäsenistön henkilökohtainen avustaminen tarvittaessa esim. tekemällä kotikäyntejä
  • keskustelut vierailijoiden ja jäsenistön kanssa
  • opiskelevat espanjankieltä Kymppipaikassa joko opiskelijaryhmänä tai eri tasoisissa ryhmissä
  • avustavat baarissa/keittiössä toiminta-aikoina jakamalla ruokaa, siistimällä tiloja jne.

Opiskelijoilla on mahdollisuus ja suositus tutustua lähialueen muihin suomalaistoimijoihin

• Aurinkorannikon seurakunnan johtava pappi Timo Sainioon, Torrentupaan, Fuengirolan seurakuntakotiin, Pacosintupaan, Lasten päiväkerhoon ja AA-ryhmään
  • Suomalaiseen kouluun
  • Aurinkorannikon muihin suomalaisyhdistyksiin; Benalmadenan suomalaiset, Suomela Fuengirola ja Kulttuuriyhdistys Kaleva
  • Omena Realiin, joka on tuetun asumisen yksikkö

*************

Oppimispäiväkirja – Kymppipaikka, Torremolinos

Tulin Espanjaan 18.11, lentokentältä hyppäsin junaan ja tulin Torremolinoksen asemalle, asunnolle ei ollut kuin parisataa metriä matkaa ja pääsin heti asuntooni. Vuokrasin asunnon suomalaiselta mieheltä, joka välittää asuntoja eri puolelta Aurinkorannikkoa. Asunto on iso, kolmio, mahdun tänne oikein mainiosti.

Olin pari päivää yksikseni tutkaillen tuttuja paikkoja Fuengirolassa, Torremolinos oli vähän vieraampi paikka minulle. Kiertelin pari päivää haahuillen ympäriinsä ja nautin aurinkoisista päivistä. Espanjalainen ilo näkyi kaikkialla. Mieheni saapui tänne pari päivää sen jälkeen kun itse tulin. Se oli todella hyvä juttu. Ihan jo senkin takia, että teemme niin eri tahtiin töitä Suomessa, ja näemme aika harvoin, täällä ollaan saatu viettää iltoja yhdessä kierrellen ja tutkien paikkoja.

Ensimmäiset päivät menivät siis tutkaillen katuja ja maisemia ihaillen. Lenkkeily täällä on ihan eri tasoa mitä koti-Suomessa. Tykkään toki Suomessa juosta metsäpolkuja, täällä on ollut mukava tutkailla seutuja lenkkeillen paikasta paikkaan. Kilometrejä tuleekin kiitettävästi, yli 10 km kevyesti joka päivä.

Kymppipaikka - Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on tukea jäsentensä hyvinvointia ja viihtymistä vieraassa kulttuurissa. Yhdistys on jo 40 vuoden ajan toteuttanut monipuolista koulutus- ja sivistystoimintaa Aurinkorannikon suomalaisväestölle.
Jäseniä on noin 500. Suurin osa on suomalaisia eläkeläisiä, jotka viettävät talvensa Espanjan Aurinkorannikolla. Yhdistyksellä ei ole palkattua henkilöstöä, vaan sen toiminta hoidetaan vapaaehtoistyönä. Rahoitus katetaan jäsenmaksutuloilla ja toiminnasta saaduilla varoilla.”

Kymppipaikassa järjestetään erilaista toimintaa siis suomalaisille, ketkä ovat tulleet talveksi Espanjaan. Vesijumpasta lähtien erilaista aktivointia ja toimintaa naisille ja miehille. Kymppipaikka on myös kokoontumispaikka ja siellä näkee tuttavia.

Ruokia olen maistellut monen erilaisia, kalaruokia, pikku mustekaloja (kuvassa vas.), paellaa, mustekalamustepaellaa (kuvassa oik.). Pihvejä ja wokkeja, kaikenlaisia siis. Mereneläviä ja kalaruokia tykkään syödä, koska tiedän, että kaikki on oikein tuoretta.

Maanantaina ensimmäinen työpäivä alkoi espanjankielen opiskelulla Kymppipaikassa. Saavuin paikalle aamulla ja minua odotti ryhmä iloisia suomalaisia ja yksi espanjalainen nainen, meidän espanjankielenopettaja.

Espanjankielentunnin jälkeen lähdimme 14-hengen ryhmän kanssa ulkoilemaan, edessä oli vaellus vuorille.  Vaelsimme kolmisen tuntia ylös mukavalla porukalla jutellen ja katsellen maisemia. Maisemat oli todella huikeat, matkaa vaelluksella tuli n. 9km ja nousu vuorelle oli aikamoinen. Hienoa tasapainoharjoitusta aika vaativassa maastossa irtokivisellä polulla. Reilun tunnin kävelimme alas vuoren korkeimmalta kohdalta, yllättävän nopeasti, koska maasto oli haasteellinen, koska kivet vierivät jalkojen alla. Vaelluksen jälkeen venyttelimme ja kaikki lähtivät kotiin hyvillä mielin. Oikein mukava aloitus harjoittelulle!

Henkilön Asociacion Finlandesa Costa del Sol Kymppipaikka kuva.

Tiistaina olimme lounasvuorossa, osa meistä kassalla ja juomia annostelemassa. Osa pitämässä terveyspistettä, jossa voi mittauttaa verenpaineen ja verensokerin. Lounaan kanssa samaan aikaan oli myös luento Katalonia ennen ja nyt -aiheella. Kuulemaan oli tullut paljon ihmisiä Katalonian tilanteesta. Tapasin myös opinto-ohjaajani ja kävimme tavoitteitani läpi harjoittelun ajalle. Tiistain työpäivä hujahti siis nopeasti ja mukava oli tavata Kymppipaikan asiakkaita.

Tiistai-iltana lähdimme Plaza Mayorille, isoon ostoskeskukseen viettämään iltaa. Kauppoja ja ruokapaikkoja oli reippaasti. Junalla pääsee kätevästi kaikkialle, sillä olemme liikkuneet. Tosin seuraavassa asuinpaikastani pääsee vain bussilla, mutta sekin kulkee nopeasti, vaikka bussikuskit ovatkin niin huomaavaisia, että pysähtyvät jokaisella pysäkillä, missä vain näkevät ihmisiä.

Keskiviikkona aloitin päiväni uimahallilla. Osallistujia allasjumpassa oli n. 10 ja oli mukava seurata, että kaikki tekivät reippaasti liikkeitä ohjeiden mukaan musiikin tahdissa. Allasjumppa on äärettömän hyvä liikuntamuoto, ei rasita niveliä ja mukaan saa lisävastusta tehostamaan liikkeitä ottamalla avuksi esim. palloja tai kiekkovastuksia. Uimahallilla olikin hyvin varusteluja kaikenlaisiin lisävastuksiin.

Uinnin jälkeen juoksin suoraan espanjankielentunnille. Pidän paljon espanjankielestä, ja olen joskus lukiossa opiskellut sitä. Ravintolassa ja kaupoissa juttelen espanjaksi perusfraaseja. Opettajamme onkin kehottanut käyttämään kieltä, kun osalla sitä kuitenkin on.

Espanjankielentunnin jälkeen alkoi askarteluryhmä. Jokainen teki omaan tahtiinsa töitään, joita oli aloittanut edellisellä kerralla tai aloittivat nyt uudesta työstä. Minä aloitin simpukkaenkeleiden teon. Minusta näistä tuli ihanat!

Osa teki ikoneita, osa puukkoa, oli monenmoista työtä.

Iltapäivällä minulla oli pari tuntia aikaa, niin kävin ulkoilemassa vähän matkan päässä olevassa puistossa, mikä sijaitsi Montemar Altossa. Menin sinne junalla, matkaa oli yksi pysäkki.

Puistossa on hyvät ulkoilumahdollisuudet. Ihana ja kaunis puutarha, missä voi kävellä ja ihastella kasveja, jotka oli merkattu nimellä. Lisäksi siellä oli tekolampi, jossa voi ajella soutuveneellä. Se tosin on vain viikonloppuisin auki. Paikalla oli myös näköalatorni, josta sai ihailla näkymiä. Näköalatorniin oli myös hissi, jos ei pysty kävelemään rappusia, niitä oli kuitenkin reippaasti.

Puistossa voi liikkua rollaattorilla ja pyörätuolillakin, esteetöntä maastoa, siistit laatoitukset kaikkialla. Puistossa oli myös ulkokuntosali, erilaisia laitteita ”crosstrainerista” lähtien.

Keskiviikkoiltana tulimme Kympille vielä karaokeiltaan. Paikalla oli n. 20 ihmistä, baari oli auki ja laulamassa kävi melkein koko ajan joku, hyvä meininki!

Torstaina oli lounastarjoilu, olimme nyt tosin kaikki opiskelijat keittiössä. Yksi paistoi lettuja, kaksi annosteli ruokaa ja kaksi kassalla ja juomien kanssa ja viemässä annoksia. Hyvä yhdessä tekemisen meininki!

Lounaan jälkeen Tilkkutyökerhossa naiset olivat tehneet yhdessä Marimekon kankaista todella hienon tilkkupeiton, minäkin pääsin tekemään ja auttamaan.

Harsittiin yhdessä tilkkutyö kiinni takakappaleeseen. Juttelun lomassa työ valmistui todella nopsaan mukavien juttukavereiden kanssa. Samaan aikaan oli mahdollista tehdä myös omia tilkkutöitä tai muita käsitöitä.

Samaan aikaan kun tilkkukerho kokoontui, oli mm. heidän miehensä pelikerhossa pelaamassa ”sököä”. Naisiakin pelikerhossa aina silloin tällöin on J

Perjantaina osa Kymppiläisistä oli retkellä Ojenissa ja Marbellassa, minä en lähtenyt matkaan.

Olin toisten opiskelijoiden kanssa siivoamassa ja saatiin hyvällä porukalla tilat puhtaaksi seuraavan päivän tansseja varten.

Perjantaina menimme iltapäivällä Malagaan, kävimme muutamissa kaupoissa ja maailmapyörässä katselemassa Malagaa yläilmoista. Oli todella hienon näköistä! Suurin syy, miksi lähdimme Malagaan, oli jouluvalot, jotka sytytettiin perjantaina illalla. Aivan mahtava tunnelma! Paikalla oli useita tuhansia ihmisiä ja kaikki odottivat jouluvalojen sytytystä. Kun valot syttyivät, kaikki rupesivat hurraamaan ja laulut alkoivat raikaa, kaikki lauloivat mukana Feliz Navidad jne. Aivan mahtava kokemus! Malagassa huomioin taas sen, mitä muissakin paikoissa. Mielestäni esteettömyys on otettu hyvin huomioon. Pyörätuoleja ja rollaattoreja käyttää moni, ja niillä pääsee varmasti suurimpaan osaan paikoista. Hissejä on niihin paikkoihin mihin ei pääse muuten ja laattapinnoilla ulkona on hyvä mennä eteenpäin.

Turvallisuus isossa tapahtumassa oli hyvin huomioitu, paikalla oli paljon poliiseja, ihmiset ohjattiin selkeästi merkatuille alueille katsomaan valojen sytytystä, alueelle ei päässyt enää autoja vaan liikenne ohjattiin toista kautta.

Rento ja ystävällinen meininki, niin kuin Espanjassa muutenkin.

Hyvää kuvaa minulla ei valoista tähän ole, mutta tässä linkki

Tapakset ovat espanjalaisessa kulttuurissa pieniä alkupaloja tai suolapaloja. Kuvassa juustoja, serranon kinkkua, patonkia, oliiveja ja perunakroketteja.

Lauantaina oli 50-60 -luvun teematanssit, ihmiset olivat ihanasti pukeutuneita teeman mukaisesti. Dj-soitti ajan henkeen sopivaa musiikkia ja ihmisillä oli hyvä meininki!

Ihmisiä paikalla oli n. 40 henkeä. Me olimme opiskelijoina auttamassa järjestelyissä, lipunmyynnissä ja arpajaisissa. Hieno ilta!

Sunnuntaina lähdettiin aamupäivällä lenkille rantakatua pitkin, huomasimme pian olevamme Benalmadenassa rantakadun kauppoja katselemassa. Kauppoja ja ravintoloita oli monta perä jälkeen ja ilma oli mahtava! Aurinko paistoi ja ihmisiä riitti.

Sitten tulimmekin Benalmadenan satamaan, hieno paikka sekin. Laivoja, kauppoja ja ravintoloita riitti.

Iltapäivällä jatkoimme kävelyä rannasta pois ja kävelimme Benalmadenan kaapelihissille, ostettiin liput ja matkattiin ylös vuorelle pienellä hissillä katselemaan maisemia, ja olihan ne huikeat! Vuorella järjestetään päivittäin kotkanäytöksiä klo 13, sekin voisi olla hieno esitys nähdä.

Huomaan täällä liikkuessani, että nyt olen tutkimusmatkalla ja oppimassa uutta, katselemassa asioita kuntoutuksen osaamisalan opiskelijana. Havainnoin kaikenlaisia pieniä asioita alaani liittyen.

Ihmiset liikkuvat paljon ulkona, niin nuoret kuin vanhat, toki täällä ei ole liukasta, ei tarvitse pelätä kaatuvansa. Ilmasto on myös vähän erilainen kuin Suomessa, nyt täällä on ollut todella ihana ja lämmin syksy. Kukatkin kukkivat vielä ulkona. Rannalla on liikkumismahdollisuuksia, rantalentopalloa, ulkokuntosaleja jne. On minustakin mukava täällä lenkkeillä, toki metsäpolkuja on hieman mukavampi juosta. Kadut ovat aika kovat, ja hyvät joustavat kengät on tarpeen.

Toki tietoni myös kulttuureista kasvaa, vaikka olenkin täällä matkustellut useasti. Kulttuuriset erot mm. perhekeskeisyydessä, vieraanvaraisuudessa. Asun korkeassa kerrostalossa, olen kerroksessani varmaan ainut, kuka lukitsee oven tullessaan ”kotiin”. Toisilla on ovet auki, lapset juoksentelevat ja leikkivät kerroksessani. Minutkin on pyydetty syömään ja kahville naapuriin. Syömään en yksi päivä kerennyt jäädä, kun olin menossa töihin illaksi, mutta kahvilla olen käynyt, kahvileipien kera tottakai.

Toinen viikko alkoi espanjankielen tunnilla. Kieli alkaa hyvin palautua mieleen, kun vain käyttää sitä kaupoissa ja ravintoloissa.

Maanantaina jumppana oli tänään lavis – lavatanssijumppa, oikein tehokasta ja mukaansatempaavaa!

Tunti alkoi valssilla, hieman lämmiteltiin rauhalliseen tahtiin, sen jälkeen alkoi samba, rumba, humppa ja cha-cha, näitä tansseja kaksi kappaletta aina yksi ja juomatauko, ja vaihto seuraavaan tanssiin. Toimi ryhmässä oikein hyvin, liikkeet olivat oikein mukavia ja kaikki tekivät innolla.

Loppuun vähän rauhallisempaa valssia ja lopuksi venyttelimme. Osallistujat toivoivat seuraavalle viikolle myös lavista, oikein onnistunut tuokio siis ohjaajalta Annalta.

Tiistaina oli lounasvuoro, lounaalla kävi oikein mukavasti ihmisiä. Tiistaina pidimme viikkopalaverin ja kävimme läpi tulevan viikon tapahtumia. Tiistait ja torstait ovat verensokerin- ja verenpaineen mittausta, tänäänkin tein muutamia mittauksia. Tiistaisin on myös senioritanssitunti, mihin en vielä ole kerennyt osallistumaan. Nähnyt olen kyllä miten mukavasti he harjoittelevat erilaisia tansseja.

Keskiviikkona aamuna oli tarkoitus mennä vesijumppaan, mutta se peruuntui huonon ilman ja vesisateen takia. Päivä jatkui espanjankielentunnilla ja sen jälkeen askartelulla.

Illalla tulin karaokeen ja pääsin opettelemaan karaokelaitteidenkäyttöä. Monimutkaisen näköistä hommaa, mutta opin kuin opinkin näppärästi käyttämään laitteita. Karaokeenkin tuli ihmisiä laulamaan, vaikka keli olikin vielä hieman sateinen.

Torstaina oli lounasta, ja kerroimme seuraavan viikon tapahtumia. Kerroimme myös Kymppipaikan Facebookista ja sieltä löytyvistä tiedoista ja kuvista. Opastin muutamalle Facebookin käyttöä ja katsoimme, miten sitä käytetään. Tilkkurit ja pelikerho kokoontui tänään, olin mukana tilkkureissa, ja heidän toiveestaan aloitin tekemään joulumyyjäisiin simpukkaenkeleitä.

Jatkoin tyttöjen kanssa enkeliparven tekoa seuraavana päivänä ja komean enkeliparven saimmekin tehtyä. J

Viikonloppuna ”muutin” uuteen majapaikkaan Hotelli Sunset beach clubille.

Paljon olen täällä kävellyt ja kierrellyt ympäriinsä, ihastellut vielä kukkivia kukkia ja yrittänyt nauttia auringosta niin paljon kuin mahdollista. Aurinkoenergiaa talteen talven varalle.

Olen välillä havahtunut siihen, että otan valokuvia esim. apuvälineistä. Tässä paikallinen apuvälineliike.

Tässä kuvassa taas minustakin mukava laji – suppaus. Suomessa olen suppaillut monesti, olisipas hienoa täällä Espanjassa kokeilla. Hyvää tasapainoharjoitus ja koko vartalon hyvä jumppa. Joutuu vatsalihakset ja jalat koville, ainakin kovassa aallokossa.

Viimeinen viikko alkoi espanjankielellä, tänään opettelimme, kuinka lentokentällä keskustellaan espanjaksi. Sattuipas sopivasti. Ihana opettajamme Inez hyvästeli minut espanjalaiseen tapaan poskisuudelmin ja toivotti tervetulleeksi uudelleen. Teimme pieniä ”näytelmiä” ja esitimme tekemämme keskustelut luokan edessä.

Iltapäivällä oli vuorossa taas lavista, ja osallistujia olikin edelliskertaa enemmän. Nyt oli jopa miehiä mukana kokeilemassa. Bueno!

Olen huomannut myös monessa kaupassa, missä on ollut rappuset, on niihin asennettu porrashissi. Hotellini uima-altaalla huomasin, että siinä oli hissi altaaseen. Kaikki on hienosti huomioitu. J

KEVÄÄN 2017 OPISKELIJAT KYMPPIPAIKASSA

Kymppipaikan 40-vuotisjuhlavuonna meitä olivat auttamassa ja ilahduttamassa opiskelijaharjoittelijat Susanna ja Tuija.

Tässä Susannan mietteitä harjoittelustaan:

Työharjoitteluni Asociacion Finlandesa Costa del Sol Kymppipaikka

Lentomme saapui Malagaan lauantaina 21.1. klo 20.00 paikallista aikaa. Tulin Espanjan Torremolinokseen kolmen kouluikäisen lapseni kanssa. Olen sosionomi amk opiskelija Pieksämäen Diakonia-ammattikorkeakoulusta, kotipaikkakuntani on Kajaani jossa asun. Olen 14 viikon työharjoittelussa täällä Torremolinoksen Kymppipaikassa.

Kun saavuimme Espanjaan oli tunnelma jännittynyt. Ensimmäisten päivien aikana alkoi uuteen kulttuuriin sekä tapoihin oppiminen. Pikkuhiljaa alkoi ympäristö tulla tutuksi. Olimme sopineet Suomessa opettajien kanssa koulujärjestelyistä siten, että lapseni ovat olleet kotiopetuksessa ja yhteistyö koulujen kanssa on aktiivista. Eikä järjestelyissä ole ollut moitittavaa.

Kymppipaikassa minut otettiin todella hyvin vastaan. Kirsti Palmulta, joka on yhdistyksen puheenjohtaja ja koordinaattori sain tietoa ja opastusta yhdistyksen toiminnasta. Olin etukäteen jo internetin välityksellä paikkaan hieman tutustunut. Olen päässyt tämän 14 viikon aikana toteuttamaan erilaisia toimintoja kuten, vesijumppa, kuntojumppa, karaoke, terveyspiste, luovantoiminnan ryhmä, luentoja jne. Olen saanut olla osallisena suunnittelemassa ja toteuttamassa ystävänpäivä juhlaa, naistenpäivän juhlaa ja huikeaa Kymppipaikan 40-vuotis juhlaa. Olen kokenut, että minuun luotetaan ja saan toteuttaa toimintoja vapaasti. Henkilökunta Kymppipaikassa on ollut iso apu ja tuki monissa asioissa niin työn kuin vapaa-ajan osallakin.

40-vuotis juhla oli upea. Kymppipaikassa oli näyttely kuvien, taidemaalausten sekä erilaisten käsitöiden muodossa. Henkilökunta oli loihtinut hyviä coctail paloja juhlaväelle sekä kuohuvaa oli kaikille tarjolla. Kaupunginjohtaja oli myös paikalla seuraamassa juhlahumua ja pitämässä puheen. Tilaisuus oli todella onnistunut. Iloinen puheen sorina kaikui suuressa ihmisjoukossa.

Olen osallistunut myös espanjankielen kurssille, jossa meillä on ollut todella hyvä opettaja Ines. Kurssi on ollut hyvä, sillä sanavarasto on karttunut ja olen alkanut ymmärtämään kieltä kokoajan paremmin. Kurssi on myös ollut hyvin hauska, sillä ihmiset ovat olleet rennolla mielellä ja oppimisesta ei ole tarvinnut stressata. Olemme tehneet mm. ryhmätehtäviä. Mieleenpainuvin on dialogi esitys ostostilanteesta, jossa pääsimme vähän näyttelemään yhdessä, kaikilla oli hauskaa.

Olen päässyt myös tutustumaan eri järjestöjen toimintaan, kuten SRK:n toimintaan, AA-kerhon avoimeen ryhmään, Torrentupaan. Tarkoituksena on tutustua vielä Sofia-opistoon ja Casa Angeliton palveluihin. Minulla on ollut oma opinto-ohjaaja Riitta Sulamaa, jonka kanssa olen päässyt viikoittain keskustelemaan harjoitteluni kulusta ja tavoitteiden täyttymisestä. Yhteistyö on ollut sujuvaa.

Vapaa-aikaa on ollut myös mukava viettää täällä. Olemme kulkeneet junalla lähialueita- Käyneet mm. eläinpuistossa, perhospuistossa, museossa, vuoristossa, lintu esityksessä ja vesipuistossa. Aika kuluu myös mukavasti rannalla uiden meressä, ottaen aurinkoa ja pelaillen lento- ja sulkapalloa.

Kokemus koko harjoitteluni ajalta on ollut mahtava. Ihmiset täällä ovat avoimia, ystävällisiä ja iloisia. Tänne on ollut helppo "sujahtaa" porukkaan. On hienoa ollut nähdä, kuinka ihmiset ovat luoneet tärkeän kohtaamispaikan ja monipuolista toimintaa suomalaisille Kymppipaikassa.

Haikein mielin jätän tämän maan, harjoittelupaikan ihmiset ja jäsenet. Olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta ja kokemuksesta. Voin suositella lämpimästi paikkaa kaikille.

Kevät terveisin Susanna Heikkinen

PS. Kiitos Susanna palautteestasi. On ilo saada nuoria, reippaita ja oma-aloitteisia opiskelijaharjoittelijoita mukaan toimintaamme. Te tuotte tullessanne uusia tuulia, uusia ideoita... Pj.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

KEVÄÄN 2015 OPISKELIJAT KYMPPIPAIKASSA

Kevään 2015 opiskelijoita oli yhteensä seitsemän. SAIMIAsta kuusi ja DIAKsta yksi opiskelijaharjoittelijaa.

SYKSYN 2014 OPISKELIJAT KYMPPIPAIKASSA

Tänä syksynä Kymppipaikassa oli kaksi sosionomiopiskelijaa, yksi terveydenhoitaja ja kaksi ohjaustoiminnan artenomi-opiskelijaa kolme kuukautta harjoittelemassa ja virkistämässä toimintaamme.

Artenomi-opiskelijoiden Lauran ja Iidan kommentti harjoitteluajalta:

Me ohjaustoiminnan artenomi-opiskelijat saimme ensitöiksemme suunnitella Kymppipaikan avajaistanssiaisiin teeman ja koristelun. Päädyimme järjestämään tanssit teemalla "White party - Fiesta Blanca".

Tarkoituksena oli, että vieraat pukeutuvat teeman mukaan valkoiseen. Teimme mainokset, suunnittelimme valkoisen tervetuliaisdrinkin sekä askartelimme saliin koristeita. Lisäksi haimme rannalta pöydille koristeeksi vaaleita kiviä, hiekkaa  ja simpukoita.

Vieraita saapui avajaistanssiaisiin salin täydeltä, valkoisine asuineen. Olimme etukäteen mainostaneet palkitsevamme kolme parasta pukeutujaa. Valinta osoittautui hyvin vaikeaksi, sillä vieraat olivat panostaneet pukeutumiseen.

Kolme parasta pukeutujaa palkitsimme itse valmisteluilla rintamerkeillä.

Työharjoittelumme ajan olimme mukana askartelu- ja tilkkutyöpiirissä. Opetimme askartelupiiriläisille kierrätyskorujen tekemistä. Materiaaleina käytimme juomatölkkien avausklipsuja, lankaa ja erilaisia nauhoja. Askartelupiiriläiset innostuivat korujen teosta toden teolla ja ryhmässä syntyi paljon erilaisia koruja. Uusia korumallejakin kehiteltiin. Opimme itsekin uutta askartelupiirissä. Askartelimme paperinarusta jouluenkelit ryhmäläisten johdolla.

Opetimme askartelupiiriläisille rannekorujen ja kaulakorujen valmistusta.

Harjoitteluumme sisältyi kehittämistehtävä. Suunnittelimme Kymppipaikalle oman tuotteen. Valitsimme tuotteeksi kauppakassin, joka menee pieneen tilaan ja sopii kaikille. Teimme kasseihin itse painatuksia.

KEVÄÄN 2014 OPISKELIJAT KYMPPIPAIKASSA

jatkuu...

*************

KEVÄÄN 2013 OPISKELIJOIDEN "OMA JUTTU" la 13.4.2013

Me opiskelijat saimme tehtäväksemme järjestää Kymppipaikan kevään viimeiset tanssit teemalla "Surut pois ja kukka rintaan". Tehtävänantoon kuului salin koristelu, tilaisuuden paikallinen mainonta, lipunmyynti ja vastaanoton järjestäminen, tapastarjoilu, hieman ohjelmaa tanssin väliajalle sekä arpajaisten järjestäminen.

Salin koristeluun hankimme kiinalaisia lyhtyjä, pöytiin pirteän oranssisia paperipöytäliinoja ja rannalta "playalta" kiviä ja simpukoita. Niin, ja tietysti täytyi olla kukkia: kukitimme jokaisen saapujan persikanvärisellä pikkuneilikalla ja annoimme tervetuliaismaljaksi lasin kuohuviiniä. Tapaslautanen oli monipuolinen ja sisälsi sekä suolaista että makeaa.

Ohjelman suhteen meitä auttoi Suomalaisen koulun oppilasryhmä, joka  tuli esiintymään muutaman laulun verran ja keräsi samalla matkakassaa Irlannissa pidettävää kansainvälisyysleiriä varten. Omaakin ohjelmaa meillä toki oli varattuna.

Vaikka paljon "muuttolinnuista" olikin jo matkannut Suomeen, väkeä kertyi silti mukavasti. Tunnelma oli leppoisa ja tuntui, että väki oli tyytyväinen järjestelyihimme.

Kiitos kaikille iltaamme osallistuneille.

*******************************************************

Kevään 2013 opiskelijat päättivät toimintansa 25.4.2013. Halusimme muistaa heitä pienellä lahjalla - viuhkalla, jonka pj. Matti Tontti ojensi kullekin opiskelijalle. Kiitos tytöt teille!